ložisko

Ložisko je strojárska súčiastka ktorá slúži na prenos síl medzi pohyblivými a pevnými časťami mechanického stroja, pričom je vyrobené tak, aby minimalizovalo trenie vznikajúce medzi pohyblivými a pevnými časťami stroja. Ložisko v stroji niektoré sily zachytáva, iným umožňuje voľný pohyb.

Ložiská sa delia podľa viacerých kritérií:

  • podľa prevládajúceho smeru prenášaných síl
  • podľa konštrukcie
  • podľa mechanizmu prenosu síl

Delenie podľa zachytávanej sily

  • Axiálne (väčšina zachytených síl pôsobí v smere osi rotácie)
    • Axiálne posuvné
  • Radiálne (väčšina zachytených síl pôsobí kolmo na os rotácie)

Delenie podľa konštrukcie

  • Klzné - pozostávajú z puzdra a hriadeľa, ktorý ním prechádza. Puzdro je obyčajne vyrobené zo samomazného bronzu alebo mosadze, prípadne kompozitov alebo plastu (napr. PTFE). Klzné ložiská sa obvykle používajú tam, kde sú neustále mazané, napr. v spaľovacích motoroch, čo umožňuje vyššiu trvanlivosť ako pri ložiskách valivých. Umožňujú tiež prenos väčších síl
  • Valivé - obsahujú valivé telieska rôznych tvarov (guľkové, súdkové, kuželíkové, valčekové, ihlové,...). Používajú sa hlavne tam, kde je potrebný malý odpor a nie je možné neustále mazanie. Neumožňujú vysoké rýchlosti a veľké prenášané sily.

 

 

 

 

Delenie podľa mechanizmu prenosu síl

 

  • Klzné
    • Pneumatické (hnacia časť je na vzduchovom vankúši)
    • Hydraulické (hnacia časť je na kvapalinovom vankúši)
      • Hydrostatické
      • Hydrodynamické
  • Valivé
    • Guľkové
    • Valčekové
    • Ihlové
    • Súdkové
    • Kuželíkové
  • Magnetické
    • Aktívne
    • Pasívne
Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz.